Varmevest med Mercedes på jakt

Det er tre ting Bjørn Erik Johnsen alltid tar med når han drar på jakt. Rifle, gode venner og Mercedes-Benz. En eller flere av hver.

 

– Vito er en utrolig romslig og praktisk bil å dra på jakttur med. Firehjulstrekken er genial. Og X-klasse er jo som skapt for jakt, fiske og friluftsliv. God plass på planet og rom for både bikkjer og turkamerater i dobbeltkabinen, roser den jaktglade bedriftslederen.

 

Fem dagers jakttur

Det er ikke uten grunn at vi snakker om nettopp disse to bilmodellene. Johnsen er nemlig svoren Mercedes-entusiast, og har handlet bilene sine hos Kongsvinger Bilsenter siden 2014, og lokalt siden 2006. Nylig tok han og kollegene hans i Varmevest.no med seg noen av sine nærmeste og mest jaktglade samarbeidspartnere på en fem dagers jakttur til Pålsboda, sør for Ørebro i Sverige. Med seg på turen hadde de foruten Johnsens egen Mercedes-Benz GLE 500 en Vito og en X-klasse fra Kongsvinger Bilsenter AS.

– Vi var 15 mann med våpen og utstyr. Det er utrolig hvor mye som går i bagasjerommet på disse bilene.

 

Sjekk hvilke bruktbiler vi har inne nå – Klikk her!

 

Jakt med morsmelka

Bjørn Erik Johnsen en født og oppvokst i Eidskog, og fikk jaktinteressen inn med morsmelka, som han sier. Etter hvert flyttet han til Kongsvinger, men tok med seg den store lidenskapen. Han drar på jakt så fort og så ofte han kan.

– Det var gamle jaktbekjentskaper som ordnet jaktområdet disse dagene i Sverige for oss. Dette er et veldig viltrikt og populært område, så det er vanligvis lang venteliste. Men så var det noen som hadde trukket seg, og så fikk vi tilbud om å ta over denne jakta. Det ble sluppet 8 – 10 hunder i hvert drev, så det var action fra første stund. Vi fikk til sammen åtte villsvin og 12 dåhjort, så turen var absolutt vellykket på alle måter.

 

Mercedes-Benz i solnedgang

Gjennomtenkt markedsstrategi

Det var slett ikke bare vilt som sto på agendaen disse vinterdagene. Nesten like viktig var det å knytte kontakter og vise frem de aller siste produktene til Varmevest.no. Kongsvingerbedriften har nemlig en spesiell og gjennomtenkt markedsstrategi.

– Varmeproduktene våre vinner så å si alt som er av tester, men vi kan ikke hvile på gammel moro. Vi jobber hele tiden for å bli enda litt bedre. Alle vi hadde med på turen er såkalte influensere på sosiale medier. Eller ambassadører, som vi liker å kalle dem. Selv om det har vært en del interesse fra de store kjedene og sportsbutikkene, har vi valgt å bare selge direkte til sluttbrukere. Da er vi selvsagt avhengige av at folk kjenner til oss, og derfor har vi valgt å satse stort på ambassadørene våre, forteller Johnsen.

 

Få lokale nyheter til din e-post. Meld deg på vårt nyhetsbrev ved å klikke her.

 

Lei av å fryse på post

Selv for den aller mest ihuga, kan jakt og fiske være en fornøyelse i kaldeste laget. For noen år siden var Bjørn Erik Johnsen lei av å fryse på post. Han hadde prøvd det meste av varmeproduktene som var i få tak i, og ville prøve -og var ganske så sikker på at han kunne utvikle bedre produkter selv.

– Det vi prøvde var rett og slett ikke så bra som det burde være. Både varmelengden, varmeeffekten og passformen på vesten kunne bli mye bedre. Derfor satte vi i gang med å utvikle vår egen varmevest som var slik vi selv ville ha den. Etter halvannet år med testing slapp vi vesten på markedet i 2013, og siden den gang har etterspørselen bare skutt i været, sier Johnsen.

– Produktene våre vinner stort sett det som er av tester både her hjemme og i utlandet, og vi har nå kunder over stort sett hele Europa. For tiden er markedet større i Tyskland enn i Sverige, og vi går meget spennende tider i møte.