Theodor Eriksen har vært på kurs i vinter og vår. Nå kan han smykke seg med tittelen «deleprosesspesialist», og Kongsvinger Bilsenter har fått et langt mer strømlinjeformet system for håndtering av deler.
-Før fikk vi deler en gang om dagen og måtte selv pakke og returnere deler som av en eller annen grunn ikke ble benyttet. Med det nye systemet får vi det vi trenger om morgenen dagen før. Vi får også automatisk påfyll av deler vi skal ha på lager når det nærmer seg tomt, og vi slipper å tenke på retur av ubrukte deler, forteller den ferske deleprosesspesialisten.
Fint og lærerikt kurs
Det var representanter fra Bertel O. Steen som under kurset presenterte løsningen som har gitt Kongsvinger Bilsenter et av de mest effektive logostikksystemene for deler i bransjen.
-Vi takket ja i fellesskap til å bli med på dette. Under kurset fikk vi i hjemmeoppgave å lage en presentasjon av forbedringer man gjøre for å få tingene til å flyte bedre, sier Eriksen, som forteller at kurset besto av to todagers samlinger i desember og februar, og en avsluttende nettsamling i mars.
-Vi ble ikke slitt ut akkurat, men det var et fint og lærerikt kurs. Vi møttes på hovedlageret til Bertel O. Steen på Berger utenfor Oslo, og det var bilene i Stelantisgruppen som var tema for kurset. Peugeot er som kjent en del av den gruppen, og det var derfor vi fikk tilbud om å bli med på kurset.
Mye bedre flyt og effektivitet
Etter snart fem år på delelageret til Kongsvinger Bilsenter, hvorav to av dem som lærling, kjenner Theodor Eriksen hver krik og krok av lokalet, og vet nærmest i blinde hvor de forskjellige delene befinner seg. Likevel synes han at kurset han nylig gjennomførte var både lærerikt og inspirerende.
-Det finnes alltid måter å gjøre ting bedre på. Det nye logistikksystemet gir oss mye bedre flyt og effektivitet på delelageret.