Superfornøyd med nye Sprinter

– Jeg er superfornøyd med den nye Sprinteren. Det er en helt fantastisk bil med kjøreegenskaper i særklasse og en komfort du skal lete lenge etter.

Det er gått noen uker siden Kent Femoen kunne hente sin splitter nye Mercedes – Benz Sprinter 319 hos Kongsvinger Bilsenter AS, og lovordene sitter løst hos den erfarne yrkessjåføren fra Skotterud.

– Jeg har slitt ut fem Sprintere før denne. Det sier vel det meste. Og denne nye er mye bedre på alle måter enn den forrige.

 

Sprinterklassen

Det var på forsommeren at tredje generasjon Mercedes-Benz Sprinter ble lansert her i Norge. Bilen ble introdusert første gang i 1995, og siden har 3,4 millioner Sprintere rullet ut av fabrikkene i Düsseldorf, Buenos Aires og Vietnam. Originalen ble erstattet av andre generasjon i 2006, og i vår kom altså den tredje.

Og det er ikke bare Kent Femoen som har funnet seg til rette i en Sprinter. Så populær har bilen blitt, at den har gitt navn til en egen klasse nyttekjøretøy.

– Jeg skjønner godt at det heter Sprinterklassen, for det er jo selve standarden i klassen. Sprinter er den bilen alle konkurrentene prøver å måle seg mot, kommenterer Femoen.

 

Moment så det holder

Det nye, sorte vidunderet er av typen 319 med bakhjulstrekk og V6-dieselmotor. Femoen foretrekker nemlig den gode, gamle og velprøvde drivlinja.

Den tåler all verden, og med all elektronikken og massevis av hjelpemidler, er den en drøm å kjøre. Og det er ikke noe å si på fremkommeligheten, heller. Selv ikke fjorårsvinteren klarte å stoppe den Sprinteren jeg nettopp byttet inn.

Og Mercedes-Benz tilbyr nok av alternativer, for den som måtte ønske det. Den nye Sprinteren kan leveres med trekk på forhjulene, bakhjulene eller på alle fire. Motorprogrammet består av en 6-sylindret 3-liters dieselmotor, som yter 190 hk med et maksimalt dreiemoment på 440 Nm, og en 2,1-liter med fire sylindre som kan settes opp med 114, 143 eller 163 hk.

– Her er det moment så det holder, og krefter i overflod, mener Femoen.

Mange varianter

Og valgmulighetene stopper selvsagt ikke ved drivlinje og motorer. Med flere enn 1700 varianter kan det ikke være mange enkeltmodeller i bilverdenen med flere opsjoner på menyen. Nye Sprinter kan brukes til alt fra tøft bruk i anleggsbransjen til komfortabel VIP-Shuttle og turbuss i luksusklassen. Kassevognene kommer i åtte ulike varianter i høyde- og lengdekombinasjoner.

Med ekstra stor lengde og ekstra høyt tak har bilen maksimalt lastevolum. Dersom nyttelasten er avgjørende, lønner det seg å velge den største vektvarianten på 5500 kg.

– Det skal godt gjøres å ikke finne en Sprinter som passer perfekt for ditt behov, mener Femoen, som selv driver Glåmdal Transport AS, og derfor har valgt den største og mest omfangsrike varianten.

På jakt etter bruktbil? KLIKK HER!

 

En diger laptop

Den nye bilen til Femoen er stappfull av avanserte assistentsystemer og hypermoderne elektronikk. Yrkessjåfører vil for eksempel sette pris på den nyutviklede, adaptive cruisekontrollen, som følger trafikken også når det er kø. Det samme gjelder det nye Wet Wiper vinduspusser-og spyler-systemet, som transporterer spylervæske gjennom viskerarmen, spyles ut rett foran viskerne og blir visket vekk umiddelbart. Det gir bedre sikt.

Femoen har ennå ikke rukket å ta i bruk det nyutviklede verktøyet Mercedes Pro Connect, men han ser ikke bort fra at dette vil bidra til å gjøre bransjen enda mer effektiv.

Dette systemet gjør at man kan planlegge ruter, ha kommunikasjon mellom sjåførene og transportplanlegger, få flåteinformasjon, koordinere bilene man disponerer, og optimalisere arbeidstid og kapasitet hos førerne.

– Denne bilen er egentlig en diger laptop, smiler Femoen.

 

Har du lyst på lokale nyheter fra oss i din mailboks? Meld deg på vårt nyhetsbrev her.

Aldri hatt driftstans

Kent Femoen har aldri hatt driftstans på noen av sine Sprintere.

Jeg kjører minst 110.000 kilometer hvert eneste år, og jeg synes det er ganske oppsiktsvekkende at det aldri har vært noe tull med noen av bilene mine. En gang kjørte jeg 14.000 mil på et sett bremseklosser, og det er minst det dobbelte av det man egentlig kan forvente, sier mannen som har drevet i transportbransjen i snart 21 år.

– Jeg har mange kunder i bilbransjen. Omtrent 80 prosent av godset jeg frakter er bildeler. Jeg har blant annet levert deler til bilsenteret her hver eneste dag siden lenge før det fikk navnet Kongsvinger Bilsenter. Jeg kjenner alle som jobber her, og vet hva de står for av service og kvalitet.

For Kent Femoen er det uaktuelt å bytte til noe annet enn Mercedes-Benz. Det gjelder resten av familien, også.

– Både jeg og kona kjører mye, så vi er avhengige av biler vi kan stole på både på jobben og privat. Og vi har vært ufattelig heldige med alle Mercedesene vi har hatt. For oss blir det aldri noe annet!