Sprelske sommerminner

Mari Finsen og Mats Berglund kjørte 300 mil på sommerferie i en Mercedes-Benz EQC fra Kongsvinger Bilsenter i juli. Vi tok en prat med duoen, som er kjent her i distriktet under navnet To sprelske, rett etter hjemkomsten til Kongsvinger.

 

-Vi hadde en eventyrlig ferd gjennom noe av Norges fineste natur. Vi er heldige som har et så fint land å feriere i, og med så mange muligheter for både avslapping og aktivitet. Toppen av ferie-kaka må være å få oppleve dette fra en Mercedes-Benz EQC som virkelig har gjort Norges-turneen fantastisk, sier de to sprelske.

To sprelske på tur med Mercedes Benz EQC

Klar for nye, sprelske eventyr

Hvor og når gikk turen?

-Turen gikk først til Luster i Sogn og Fjordane, videre til Turtagrø i Jotunheimen før vi kjørte nordover til Lofoten. Det ble omtrent 300 elektriske mil på hjula. Vi var på reise de siste to ukene i juli,

-Det er jo alltid godt å komme tilbake til Kongsvinger, men vi legger ikke skjul på at vi trives veldig godt på tur. Vi kunne selvsagt vært enda lenger på tur, men iblant er det greit å komme hjem til dusj, vaskemaskin og komfyr. Når det er sagt, så skal det ikke så mye til for å friste oss ut på nye eventyr og nye turplaner er allerede lagt.

 

 

Dobbeltseng bak i bilen

Overnattet dere i bilen, telt, hytter eller hotell?

-Vi overnattet noen netter i telt på Turtagrø, ellers var det bilen som var overnattingsplass for oss. Vi hadde med oss madrass, dyner og puter hjemmefra så vi hadde i grunn dobbeltseng bak i bilen hele ferien. Vi bredde over sengen med et sengeteppe og fylte bagasjen vår på sengen mens vi ikke sov. Da vi skulle sove, flyttet vi bare bagasjen til fremsetene og kunne nyte utsikten ut bakluka. Vi rundet av ferien med en stopp innom hovedstaden og fikk oss en hotellnatt på Hotel Bristol.

 

Les mer om Mercedes Benz EQC ved å klikke her.

To sprelske på tur med Mercedes Benz EQC
Mercedes Benz EQC kan også benyttes som overnattingsplass.

Fantastiske destinasjoner og unike opplevelser

Var det noen spesielle høydepunkter på turen?

-Et høydepunkt i seg selv var det å ha gjennomført turen med EQC så greit. Ellers har turen med Mercedesen gjort at vi har kommet oss til fantastiske destinasjoner og fått helt unike opplevelser. Vi har besteget Store Skagastølstind på 2405 meter over havet, som er en ettertraktet klatretur, og etter 22 timer på tur har vi sjeldent sovet bedre enn vi gjorde i baksetet på Mercedesen den natta. Det har også vært helt nydelig å legge seg med åpen bagasjeluke og se utover de nordnorske fjell, hav og Lofotens midnattssol.

 

To sprelske på tur med Mercedes Benz EQC

Veldig artig å kjøre elektrisk

Har dere planer for neste ekspedisjon?

-Vi har alltid nye eventyr i sikte! Vi er stadig på utkikk etter mer sprell og planene blir ofte lagt allerede før vi har kommet hjem fra tur. Det hadde også vært veldig artig å kjøre elektrisk oftere. Vi har flere planer om hvordan vi kan vise frem hvor smart det er, slik at enda flere får øynene opp for elektrisk transport. Vi håper at mange ser hvor mye gøy man kan ha, og hvor langt man kan reise med en elektrisk bil fra Kongsvinger.

 

På jakt etter ny bruktbil? Se vårt utvalg ved å klikke her.

 

To sprelske på tur med Mercedes Benz EQC

Langtur går enkelt

Erfaringer med EQC på langtur?

Å kjøre Mercedes-Benz EQC på langtur er helt genialt. Rekkevidden er stor, og man kan forflytte seg over store avstander. I tillegg er EQC en fantastisk komfortabel bil, både å kjøre og å være passasjer i. Bilen har flere funksjoner som gjør at langtur går enkelt, vi benyttet ofte ladestasjon- applikasjonen og planla slik neste ladestopp mens vi kjørte. Superenkelt!

 

Det er også veldig god bagasjeplass i den ellers så snertne bilen. Vi hadde med oss masse utstyr og i ferien har vi både golfet, gått fotturer, fjellklatret, syklet, fisket, padlet kajakk og campet. I tillegg hadde vi på både skiboks og sykkelstativ, det gjorde at vi fikk med oss alt utstyret vi måtte trenge for å sprelle Norge rundt med EQC-bilen som base.

-Vi opplevde egentlig ingen utfordringer med elektrisk bil. Vi ble heller positivt innstilt til å kjøre helelektrisk oftere. En potensiell utfordring kunne vært at vi traff på lang ladekø oftere og slik forflyttet oss tregt. På vår to-ukers langtur midt i fellesferien stod vi i ladekø én gang, det var 15 minutter venting på knutepunktet Dombås. Det vi på forhånd hadde sett for oss at kunne bli en utfordring, ble virkelig ingen problem!

 

Ha noen ladeaktiviteter i bakhånd

Har dere noen gode råd til andre som planlegger lange ferieturer med elektrisk kjøretøy?

-Vi gjorde oss noen erfaringer underveis på turen og kan gi noen tips basert på hva som fungerte for oss. Vi vekslet mellom å kjøre bilen tom for strøm og fylle den opp helt, og å smålade ofte før tomt batteri. For oss funket hyppig smålading veldig bra, særlig om vi traff på hurtigladere. Da tok vi bare en kjapp kaffepause og kunne kjøre videre med fullt batteri. Det kan være lurt å sjekke opp hvor man finner hurtigladere og planlegge kjørerute og lading deretter, da kan man spare mye ladetid. Ellers kan det vært lurt å beregne litt ekstra tid på transportetappene, da man ikke vet om man treffer på ladekø. Ha noen ladeaktiviteter i bakhånd!

-Dersom man skal på langtur med bil kan det være en god ide å investere i en elektrisk kjøleboks som man kan lade i bilen. Da har man alltid avkjølt mat og drikke, selv på sommeren. Ikke stjeler kjøleboksen mye strøm heller, så man må ikke velge mellom rekkevidde og kald brus.

-Ha også med sammenleggbare bord og stoler, da har du alltid et sted å sitte når bilen er full av seng og bagasje. Og så vinner du gamet på ladestasjonen når du vipper opp badenbaden-stoler mens bilen lader.