bildet viser Anders Wangen deler sine rekkeviddetips

Salgssjefens strømsparetips

Salgssjef Anders Wangen hos Kongsvinger Bilsenter AS pleier å svare «mer enn tilstrekkelig» når noen lurer på rekkevidden på en av de nye bilene han viser frem. Han har likevel noen knep på lager for at du skal få enda noen kilometer ut av hver lading.

 

-Det handler veldig mye om kjøremønsteret ditt og at du lærer deg å ta i bruk all den avanserte automatikken som bilen din er utstyrt med. Og til den som bytter fra fossil til en elektrisk bil, er det et godt råd at du lærer deg å lade når du kan i stedet for å fylle når du må, sier salgssjefen.

 

Bruk automatikken i bilen

Ifølge Anders Wangen er moderne elektriske biler egentlig en datamaskin med fire hjul.

-Det er så mye en moderne bil selv kan gjøre for å kjøre mest mulig effektivt. For eksempel kan du bruke navigasjonssystemet til å finne den mest økonomiske ruten dit du skal. Hvis du forteller bilen på forhånd når du har tenkt å reise, sørger den for at både kupeen og batteriet er forvarmet. Det blir det ekstra kilometer av. Og du kan bruke automatikken til å generere ekstra strøm når du kjører i nedoverbakke, sier Wangen, og forteller at det minst smarte du kan gjøre er å stille inn bilen på 25 grader og full klimaautomatikk om vinteren.

-Da er du jo nesten garantert å gå tom for strøm. Sett klimaanlegget på manuell i stedet, still temperaturen på 20 eller 21 grader og sett setevarmeren på den første streken. Da får du det akkurat like godt og varmt, og du sparer massevis av strøm.

 

Påvirkes av temperatur og andre ytre faktorer

Anders Wangen forteller at elektriske motorer er langt mer effektive enn de fossile. Dermed er de også langt mer påvirkelige av ytre faktorer.

-En bil med dieselmotor merker det nesten ikke hvis du kjører rundt med en diger skiboks på taket eller tauer på en stor og tung tilhenger. Det gjør en elbil. Strømforbruket øker dramatisk hvis du kjører rundt med slike ting når du ikke har bruk for det. Selv om du skal på hytta igjen allerede neste helg, lønner det seg å bruke de fem minuttene det tar å fjerne takboksen i mellomtiden, sier Wangen, som forteller at temperatur og dekktrykk er noen av de andre ytre faktorene som påvirker rekkevidden.

-Alle vet nå at rekkevidden blir vesentlig kortere jo kaldere det blir om vinteren. Men temperaturen er det ikke så mye å få gjort noe med, bortsett fra å sette bilen på forvarming før du kjører. Men dekktrykket kan du kontrollere ganske enkelt selv. Alle som har prøvd å sykle med for lite luft i dekkene vet hvor tungt det er. Slik er det for bilen også. Den triller tungt hvis det er for lite luft i dekkene.

 

Tenk som en vogntogsjåfør

Salgssjef Wangen mener det er mye å lære av de som kjører store vogntog.

-De leser trafikken og veistrekningen og er alltid et langt skritt foran. På den måten kan de regulere hastigheten slik at de slipper unødig nedbremsing og stopp. Jevn hastighet og minst mulig stopp gjør at du sparer strøm. Hvis bilen din er utstyrt med adaptiv cruisekontroll, slipper du å tenke på dette. Da gjør bilen jobben for deg.

-Det siste rådet handler om topografi. De fleste moderne elektriske biler lar deg stille inn en kjøremodus der du enten kan regenerere strøm med masse motorbrems eller det motsatte. Da seiler du av gårde uten motorbrems i det hele tatt. Det første alternativet er spesielt fornuftig i lange nedoverbakker. Da både sparer og skaper du strøm, smiler Anders Wangen.

bildet viser Anders Wangen deler sine rekkeviddetips
Anders Wangen deler sine rekkeviddetips.