Peugeot 3008

Fra å være en litt vanskelig definerbar bil som var en mellomting av SUV, stasjonsvogn og flerbruksbil, har nå Peugeot 3008 funnet sin form. En design som gir perfekt kombinasjon av karakter og soliditet. Nye LED-lykter både foran og bak er på et stilfullt sett integrert i formen. Forhøyet bakkeklaring, beskyttelseplater foran og bak, store hjul og brede skjermer på en robust bil som kan ta en skogstur når du har lyst til det.

Moderne interiør

Interiøret er også tiltalende med fint materialvalg. Peugeot i-Cockpit® gir et 100 % digitalt univers: En 8 tommers kapasitiv berøringsskjerm, Head-up display og et kompakt ratt som er avrundet i topp og bunn. Foran føreren vises ønsket informasjon på den 12,3 tommer store digitale skjermen. Peugeot 3008 kan også leveres med i-Cockpit® Amplify som gjør det mulig å velge lukt i bilen. I tillegg kan du stille inn lyset i kupeen i forskjellige farger og intensitet.

Godt utstyrt, både for komfort og sikkerhet

Massasjestolene gir deg maks komfort og det påkostede lydanlegget fra Focal® gir en nær perfekt lydgjengivelse. Som du skjønner er mulighetene store for å ha en fin reise i Peugeot 3008.  Annet som er tilgjengelig av utstyr er Mirrorlink, 3D navigasjon, Advanced Grip Control, Hill Assist Descent Controll for å nevne noe. Av sikkerhetsutstyr kan nevnes dekktrykkvarsler, seks kollisjonsputer, Peugeot Connect SOS og Assistanse. Det meste av førerassistansesystemer er også på plass, slik som skiltgjennkjenner, Active Safety Brake med avstandsvarsling, aktiv filskiftevarsling, Activt dødvinkel overvåking, tretthetsvarsling, fjernlysassistent og adaptiv cruise controll med full stopp. Utstyret er tilgjengelig avhengig av utstyrsgrad på bilen.

Moderne Dieselmotorer

To moderne dieselmotorer kan man velge mellom i nye Peugeot 3008. Den minste er en 1,6 BlueHDI med 120 hk og 300 nm. Momentet har man mellom 1750 og 3750 omdreininger, og dette gjør at man har kraft så det rekker i et bredt register. Forbruket for 3008 med denne motoren er 0,40 – 0,43 l/mil ved blandet kjøring. Man kan velge mellom 6 trinns manuell eller 6 trinns automatisk girkasse(EAT6).

Om man vil ha litt mer kraft velger man 2,0 BlueHDI med 180 hk. Denne motoren leveres kun med EAT6 girkassen. Her har man et dreiemoment på hele 400 nm tilgjengelig fra 2000 til 3750 omdreininger. Dieselforbruket ved blandet kjøring er 0,48 l/mil. CO2-utslippet for dieselmotorene er 101 – 127 g/km for den minste, mens for den største er det 124 g/km.

 

En 3-sylindret perle

Man får også 3008 med bensinmotor og da er det en 3-sylindret 1,2 liters motor som gjelder. Denne har 130 hk og 230 nm mellom 1750 til 5500 omdreininger. Du kan velge mellom manuell eller automatisk girkasse.  Selv om 3 sylindrer kan høres lite ut i en så stor bil, har den bra kraft fra lavt turtall. Bensinforbruket er lave 0,51 – 0,55 l/mil og et CO2-utslipp fra 104 g/km.

3008, SUV, familiebil og en dose sport

Peugeot 3008 er en passe stor SUV, som har det meste. Det er nok av utstyr å velge i og man kan personifisere bilen med forskjellige modellvarianter. Den mer sportslige GT-line har egne designelementer som gjør at den stikker seg ut blant SUVene. 3008 har alt for å bli den nye folkefavoritten.