Peugeot 3008 GT Hybrid4: Firehjulsdrevet SUV med lang elektrisk rekkevidde

Firehjulstrekkeren Peugeot 3008 GT Hybrid4 er ferdig testet og har fått WLTP-tall for rekkevidde og CO2-utslipp. Nå er den i lokalene til Kongsvinger Bilsenter. Daglig leder Lars Erik Fremming mener den er som skreddersydd for glomdøler.

 

Vi gleder oss veldig til å vise frem denne bilen. 3008 er allerede en svært vellykket og attraktiv modell, og som ladbar hybrid med firehjulsdrift og en råsterk og akselerasjonsvillig motor, blir den helt sikkert enda mer populær, tror Fremming.

 

Peugeot 3008 4x4 Hybrid
Peugeot 3008 4×4 Hybrid er nå i våre lokaler. Velkommen innom!

Oppsiktsvekkende elektrisk rekkevidde

Den internasjonale motorpressen bruker ord som «oppsiktsvekkende» om den elektriske rekkevidden til den nye Peugeot-hybriden. Hele 59 kilometer kan nye 3008 GT Hybrid4 tilbakelegge på ren strøm, ifølge den nye og strengere testprosedyren WLTP.

– Nesten seks mil på ren strøm, det rekker til de fleste daglige gjøremål for veldig mange av oss. Vi har ventet lenge på denne bilen, og sammen med en rekke nye helelektriske biler som kommer om ikke lenge, er 3008 GT Hybrid4 en viktig del av Peugeots elektrifiseringsprogram, forteller Fremming.

Batteriet har forøvrig en kapasitet på 13,2 kWt og lades opp på 1 time og 45 minutter med normalladeinntaket på 7,4 kW.

 

Andreas Molden
Kontakt Peugeot-ansvarlig, Andreas, på telefon 62 82 32 00 for mer informasjon og prøvekjøring!

 

Peugeot 3008 GT Hybrid4

Sterk motor med lavt utslipp

Den er ikke bare den elektriske rekkevidden som er oppsiktsvekkende med Peugeot 3008 GT Hybrid4. I henhold til WLTP er CO2-utslippet så lite som 29 gram CO2 per kilometer, og tilsvarer et forbruk per mil på 0,13 liter.

Men selv om Peugeot 3008 GT Hybrid4 kan kjøres svært rimelig og nesten utslippsfritt, er det slett ingen mangel på motorkraft. Med en total effekt på 300 hestekrefter fra tre motorer så blir man ingen sinke i trafikken. Bensinmotoren yter 200 hestekrefter og i tillegg har den en elektrisk motor foran med 110 hestekrefter og en elektrisk motor bak med 112 hestekrefter.

– Null til 100 går unna på kvikke 5,9 sekunder, smiler Fremming.

 

Peugeot 3008 GT Hybrid4

Meget godt utstyrt Norges-modell

Siden lanseringen av 3008 i 2016, har Peugeot solgt over 700.000 biler. Bilen er markedsleder i mange land, og selger også svært godt her i distriktet. Med en «Norges-modell», som ladbare hybrider gjerne kalles, forventer Fremming og kollegene hans enda større etterspørsel.

Og det er ingenting å si på utstyrsnivået i nye 3008 GT Hybrid4. Girkassen er en 8-trinns automatkasse. Firehjulsdriften er alltid tilgjengelig og tilbyr en stor grad av fleksibilitet. Dette sikrer god fremkommelighet under alle forhold, firehjulsdrift også i elektrisk modus, gode ytelser og lavest mulig utslipp. Bakakselen er en avansert multilinkenhet som skal sikre høy komfort og gode kjøreegenskaper.

– 3008 GT Hybrid4 leveres både i utstyrsnivå GT og GT Line. Det betyr seter trukket i Alcantara og pyntelister i eik. I likhet med 508, har den også siste generasjon kjøreassistansesystemer, forteller Lars Erik Fremming, som forventer å kunne levere den nye hybriden ved månedsskiftet mars/april.