Mye på hjertet: Spennende tider, i en bransje i endring

Snart står nybilnyhetene i kø hos Kongsvinger Bilsenter. Både Peugeot og Mercedes-Benz skal lansere en rekke spennende modeller i tiden som kommer. Peugeot har allerede truffet blink med SUV-modellene sine, og neste år kommer helt nye Peugeot 508. Den kommer også i et hybridalternativ. I tillegg kan markedsvinneren 3008 snart leveres som firehjulsdreven ladbar hybrid.

Året 2018 har vært til dels preget av mørke skyer over bilbransjen, i form av leveringsproblematikk og frafall av modeller som ikke tilfredsstiller de nye miljøkravene. Fremtiden ser betydelig lysere ut, skal vi tro daglig leder Lars Erik Fremming.

 

Nye Peugeot 3008
Peugeot 3008

Peugeot 3008 på topp 10

– Det er ikke til å stikke under en stol at det har vært mye uro og usikkerhet i bilbransjen den siste tide. Og vi er fortsatt ikke helt ute av tunnelen. Vi har lenge visst at det halvåret vi er inne i nå ville bli spesielt utfordrende. Det er særlig usikkerhet om avgiftspolitikken og fremmarsjen av elbiler som har satt bilkjøperne på vent, mener Fremming. Han kan likevel glede seg over at bensin- og dieseldrevne Peugeot 3008 fremdeles holder stand på 10 på topp-listen over de mest solgte bilene i distriktet.

– På den listen er det bare to biler uten ledning. Jeg må også legge til at det var både fornuftig og gledelig å registrere at regjeringen besluttet å utsette innføringen av WLTP til 2020, slik at vi har et noe mer forutsigbart 2019 i vente. Norske bilkjøpere viser en betydelig endring i handlemønster, der mange står på venteliste på el-biler. De kommende årene vil markedet se mange nye elektriske modeller med økt rekkevidde, som kan være med på å understøtte regjeringens mål om at det i 2025 kun skal selges nullutslippsbiler i Norge. For min egen regning må jeg få si at jeg ikke er overbevist om at Norge, med sin infrastruktur, geografi og ikke minst klima er klar for kun eletrisk bilhold allerede om 6 år. Kanskje politisk ukorrekt, men dieselbilen er ikke død slik jeg ser det. Den optimaliseres i disse dager, blant annet med dieselhybrid fra Mercedes-Benz. Det må jo være en drøm for norske forhold, spesielt utenfor storbyene.

 

Avgiftsusikkerhet

Bilavgifter har vært et hett stridstema i mange år. Det som er nytt er omleggingen av forbrukstestene. Det har lenge vært kjent at den utgående NEDC-testen viser et urealistisk lavt forbruk og utslipp, mens den nye WLTP skal gi mer realistiske tall.  Dette er ventet å gi vesentlig høyere avgift på en del biler, primært på fossile kjøretøy. At vi nå kan forholde oss til den videreutviklede NEDC 2.0 gir både bransje og kunder langt større forutsigbarhet i 2019.

 

Mercedes EQ
Mercedes EQ

Kjøper plass i køen

– På landsbasis har salget av nye biler gått litt ned, men ikke urovekkende mye. For mens diesel har vært nærmest enerådende i vårt distrikt i mange år, er det nå stadig flere som ser seg om etter andre løsninger. Generelt kan vi si at omsetningen av fossile biler synker like mye som elbilsalget øker. Vi er helt klart inne i en typisk avventingsfase hvor folk lurer på hva de skal skaffe seg. En annen ting er at det plutselig er blitt akseptert at bilkjøperne kjøper seg en plass i køen. I stedet for ny bil betaler de tusenvis av kroner for en venteliste på et år eller mer. Vi har et betydelig antall kunder som står i kø for nye Mercedes EQC, som vi forventer å kunne levere fra Juni 2019.

Mange velger også å gå for en leasingavtale, som for mange oppleves som et mer forutsigbart alternativ.

Det er kanskje ikke så rart at vi selger massevis av bruktbiler for tiden, mener Fremming.

– For det må nevnes: salget av brukte biler er viktig for oss som forhandler, og der opplever vi faktisk en økning i 2018. Det handler selvsagt om å et godt utvalg av brukte biler, og vår policy er klar. Våre bruktbiler er i all hovedsak så nye at de fortsatt leveres med nybilgaranti, har gått under 100.000 km, har servicehistorikk og er uten skadehistorikk. Samtidig må jeg få lov til å skryte litt av vår bruktbilsjef Stig Strømstad. Han er en viktig mann for oss, og styrer bruktbilavdelingen med full kontroll. Bli bedre kjent med Stig ved å lese “Bilselgerens tilbakeblikk”.

Daglig leder Lars Erik Fremming
Daglig leder Lars Erik Fremming

Skjer masse spennende

Lars Erik Fremming ser lyst på fremtiden.

I mars 2019 har vi drevet denne butikken i 5 år, og vi er stolte av det vi har fått til. Vi driver fornuftig og forsvarlig, men er ikke redd for å si at vi fortsatt ønsker å vokse oss større.

Jeg tror også vi skal forberede oss på at fremtidens kunder også forventer forenkling i de fleste ledd. Det handler om å sette kunden i fokus, prioritere servicegrad, og samtidig anerkjenne at vi også må være tilstede på digitale plattformer. Jeg har selv 2 barn på 7 og 9 år, og jeg ser for meg at de vil kjøpe bil på en helt annen måte enn det vi kjenner i dag. Hvis de i det hele tatt kjøper bil – kanskje de bare skal dele den via en app, på samme måte som du leier deg en bysykkel i dag.

Vi skal sørge for å være gode der vi er, og å gjøre det godt i vårt marked. Det er servicegraden det handler om! Vi er heldigvis velsignet med usedvanlig flinke folk som alle sammen er villige til å gå det ekstra skrittet for at hver eneste av kundene våre skal være fornøyde.

Jeg kunne sagt mer om hva vi forventer av fremtiden, men det som er sikkert er at vi må jobbe hardt også i årene som kommer, og det gleder vi oss til!