Nye A-Klasse

Mercedes-Benz A 250e på rekkeviddetest: Overgår alle forventninger

Mercedes-Benz lover at deres nye kompakthybrid A 250e skal nå hele 69 kilometer på ren strøm. Vi kjører oppover rv2 for å teste hvor langt den rekker i virkeligheten og på hjemmebane. Resultatet overgår forventningene. Og vel så det.

Det er en av de sjeldent fine dagene i denne fellesferien. Temperaturen er pluss minus 20 grader, og skyene byr ikke på regn, bare et behagelig skydd mot sommersola. Bilen lover 71 kilometer elektrisk rekkevidde når vi blinker ut fra rundkjøringen på Rasta.

 

En ekte Mercedes-Benz

Bilen er kvikk og kontant og svært komfortabel, og selv om den er kompakt, er det ingen tvil om at dette er en ekte Mercedes-Benz. Men i dag er det rekkevidden som skal testes. Det betyr lettpåtå med høyrefoten, mest mulig motorbrems og absolutt ingen forbikjøringer eller andre brå gasspådrag.

Kjørecomputeren forteller at vi har 62 kilometer igjen idet vi passerer avkjørselen til Roverud og 56 ved Brandval. Hvis importøren har rett, skal vi nå omtrent til Haslemoen før bensinmotoren slår inn. Vi har hørt rykter om en kar som kom helt til Sharif på bare strøm, men det er jo med hybridfolkene som med fiskere, tenker vi. De sier jo så mangt.

 

Stille riksvei

Det er ganske stille på riksveien denne sommerformiddagen. Ingen biler foran, men heller ingen bak. Vi holder fartsgrensa, og bilen forteller på ekte Mercedesvis de få gangene vi havner en kilometer i timen eller to over det som er tillatt.

Her og der står det et turistkjøretøy mellom veien og Glomma. Det skjønner vi godt. Det er vakkert her. Elva er klarblå og breddene er grønne.

Vi ankommer Grinder med 48 kilometer igjen, og da vi kommer til Kirkenær forteller bilen at vi fremdeles kan kjøre 45 kilometer uten å tenke på noe bensinforbruk.

 

Kan dette være riktig?

Bensinstasjonen på Namnå: 40 kilometer igjen. 36 idet vi passerer Arneberg. Vi er foran skjema, og veien er fremdeles tørr og fin og uten plagsom trafikk. Dette lover godt.

Ved rundkjøringen på Flisa er det som vanlig en ørliten antydning til trengsel. Det er fremdeles lovende 28 kilometer igjen, ifølge kjørecomputeren.

Vi begynner å ane uråd. Er det noe galt med innstillingene? Vi har kjørt fem og en halv mil, men har bare brukt 43 av de elektriske kilometerne!

Idet vi når 90-sonen før Haslemoen sørger en moped og et par store lastebiler for at vi ikke trenger å følge så nøye med på speedometeret, og da vi passerer den gamle militærforlegningen som var det tenkte målet for kjøreturen vår, har vi fremdeles to mil igjen på batteriet.

 

Snakk om overprestasjon!

Vålerbanen: 12 kilometer. Elverum kommunegrense: 7. Det er ikke før ved avkjøringen til Jømna at den elektriske motoren sier takk for seg og overlater ansvaret til bensinmotoren. Da har vi kjørt 81 kilometer. Det er 12 mer enn det Mercedes-Benz har lovet oss. Riktignok er kjøreforholdene bortimot optimale, men nesten 20 prosent overprestasjon! Det er rett og slett imponerende.

Og det stopper ikke med det: Da vi kobler bilen tilbake i veggladeren til Kongsvinger Bilsenter, viser kjørecomputeren at av de 169 kilometerne vi har kjørt på de 2,5 svært komfortable og underholdende timene, har 99 av dem gått på ren strøm. Bilen er rett og slett en mester til å regenerere strøm og skrur av bensintilførselen ved første anledning.

Lurer du på snittfarten på turen: Lovlydige 67 kilometer i timen. Og bensinforbruket? 0,22 liter på mila! Den som ikke er imponert nå, får ta en prøvetur selv.