-Samlet sett kan vi vel spare kundene våre for en million kroner og vel så det hvis vi får registrert bilene før nyttår. Jeg føler meg som rene julenissen her jeg sitter, ler salgssjef Wangen.
Et realt løp og kjøp-argument
Fra nyttår blir det moms på nye elbiler, på kjøpsbeløp som overstiger 500.000 kroner. Samtidig innføres det en vektavgift på 12 kroner og 50 øre på hver kilo av bilens vekt som overstiger 500 kilo. Ifølge Anders Wangen betyr det at en Mercedes EQS vil bli rundt 200.000 kroner dyrere fra 1. januar neste år, en EQE omtrent 150.000 kroner, mens EQC vil få en avgiftsøkning i størrelsesorden 75.000 kroner.
-Hvis ikke det er et realt løp og kjøp-argument, så vet ikke jeg jeg, smiler Wangen, som har ett leveringsklart eksemplar av Mercedes EQS i butikken.
-Vi har også to flotte Mercedes EQE 43 AMG og to nye EQC som vi kan levere før nyttår.
Nå gjelder det å være rask
Selv om det er elbiler som blir hardest rammet av de nye avgiftene, vil også fossile biler bli rammet av den nye vektavgiften. Anders Wangen anslår at en relativt stor og tung SUV, som for eksempel Mercedes-Benz GLE og GLC vil få en avgiftsøkning på et sted mellom 20.000 og 30.000 kroner. Derfor mener han det må være godt nytt for alle som kunne tenke seg en slik bil at han har et leveringsklart eksemplar av hver av modellene i butikken.
-Det er enda noen uker igjen av året, men nå gjelder det å være rask. Det er bare å komme seg ut av tenkeboksen, og bestille prøvekjøring jo før jo heller.