Nye Peugeot 508 GT er en vakker og morsom bil. Med Steve Røkland bak rattet blir det enda mer moro. Den unge rallysjåføren hevder med begeistring at det ikke blir særlig kulere enn dette.
Den har nettopp kommet til landet, og vakt begeistring over alt. Superlativer som stilig, tøff og sporty er gjengangere i internasjonal motorpresse. Steve Røkland er enig, men vil gjerne henge på vakker, også.
– Denne tør jeg ikke ta med hjem og vise til samboeren. Da blir det dyrt!
Lyst til å prøve? Kontakt oss nå!
Går som ei kule
Edsbergsveien ligger kritthvit og innbydende denne solfylte vintermorgenen. Her er Steve Røkland på hjemmebane. Født og oppvokst et stykke opp i dalsiden, og utallige biler har fått kjørt seg oppover denne ikke så alt for trafikkerte veien. Han trykker på en knapp, og bilen, som til nå har vært lydløs, behagelig og anstendig, skifter karakter. Det gjør ansiktet til Steve også. Det lyser Sport i det digitale displayet og i øynene til unge Mr. Rally.
– Den går jo som ei kule. Og hør på den motoren! Det er flere hester i denne enn i rallybilen min. Den har bare 200, sier han og skriver hermetegn i lufta.
– Denne har jo 225, og det merkes. Jaggu er den kjapp!
Fast and serious
Steve Røkland er godt kjent med Peugeoter. Til daglig kjører han en snart fem år gammel utgave av forgjengeren, en 508 stasjonsvogn. Det vil si når han ikke er bak rattet i rallybilen sin, en ikke så alt for mye trimmet og modifisert 2013-modell 208. Steve er nemlig en av de mest lovende rallyførere i landet. Ifølge Wikipedia er han «norgesmester i crosskart, rally, bakkeløp og PlayStation», og er blant de norske idrettsutøvere som er mer kjent i utlandet enn på hjemmebane. I fjor høst vant han for eksempel sin klasse i det britiske rallymesterskapet. «Fast and serious, thats who I am», er hans egen omtale på hjemmesiden.
En god del knepp opp
Den svarte spesiallakken glitrer i vintersola. Doble eksospotter og GT-emblemer på bakstolpene vitner om at denne bilen er noe utenom det vanlige. Så er det da også dette den grommeste utgaven av splitternye Peugeot 508. Bortsett fra løven, er det lite som minner om forgjengeren. Steve Røkland finner den optimale kjørestillingen med en gang.
– Peugeot har alltid vært flinke med justeringsmulighetene. Det er lett å finne en god kjørerstilling, og i motsetning til en del andre biler jeg har prøvd, er det enkelt å finne rett posisjon på rattet også. Men jeg må si at dette er en god del knepp opp fra det jeg er vant til.
Sjekk hvilke bruktbiler vi har inne nå – Klikk her!
Oser premiumklasse
Steve Røkland finner lett knappen for kjøremodus. Leker med girhendlene på rattet.
– Paddleshift, you know.
Et enkelt trykk på den store trykkskjermen henter fram P4, og erfarne fingre tester ut de forskjellige knappene. Noen av dem er av typen trykk, med umiskjennelig retrodesign, mens andre er hypermoderne berøringsknapper. Soltaket åpner seg på første forsøk, og selv om februardagen likevel ikke er så vårlig som det ser ut til, synes Steve interiøret er både stilig og godt organisert.
– Det er lett og logisk å finne ut av dette. Og finishen her er helt upåklagelig. Det er rett og slett imponerende. Denne bilen oser premiumklasse!