Bilde av Øyvind Larsen Hamletsen

Krav til kompetanse øker

Det er ikke mange som kan mer om innmaten på en Mercedes-Benz enn Øyvind Larsen Hamletsen på verkstedet til Kongsvinger Bilsenter AS. Men det koster å holde seg oppdatert. Etter pandemien har hyppigheten av kurs økt betydelig, og service- og elektromekanikeren forventer at kompetansebehovet bare vil øke de nærmeste årene. Datamaskinen har blitt omtrent like viktig som en skrutrekker på et moderne bilverksted.

 

-Datamaskinen er nesten det viktigste vi har. Der finner vi informasjon om diagnose, feilsøking og alt annet vi måtte lure på. Men det kommer noe nytt hele tiden, og spesielt de seneste årene har det skjedd store forandringer- Det gjelder å være oppdatert på det som skjer hele tiden og vite hvor man skal lete for å finne det man er ute etter, mener Larsen Hamletsen.

Obligatorisk nettopplæring

Hver gang Mercedes-Benz slipper en ny modell eller kommer med andre store oppgraderinger må Øyvind Larsen Hamletsen og kollegene hans på kurs. Det har skjedd tre ganger hittil i år. For det meste foregår kursingen hos importøren på Lørenskog, men det hender fra tid til annen at han må ta turen helt til Malmø. Nesten alle kursene har en varighet på en uke.

-Det må til for at vi skal lære oss alt det nye skikkelig og grundig, sier mekanikeren.

Under pandemien foregikk det meste av kursingen på Teams. Akkurat det er Øyvind Larsen Hamletsen glad for at det er slutt på.

-Det er mye bedre å lære ting på skikkelig vis, mener han, og forteller at det likevel fremdeles er en god del nettopplæring som må til.

-Hver gang vi skal på kurs til Lørenskog eller Malmø, må vi gjennom et forkurs og avlegge en obligatorisk prøve. Alt dette foregår på nettet. Det koster å holde seg oppdatert, smiler mekanikeren.