Mercedes Benz EQE

Klart for AMG EQE 43 4MATIC

Om noen uker er den nye sportslige luksussedanen fra Mercedes på plass i butikken til Kongsvinger Bilsenter AS. EQE AMG 43 er nesten like “übergrom” som storebror EQS, ifølge salgssjef Anders Wangen, som er skråsikker på at nykommeren blir en favoritt også her i Glomdalsregionen.

 

Da EQS kom hit til distriktet for noen måneder siden, var Anders Wangen skråsikker på at verden aldri hadde sett maken til elektrisk kjøretøy. Nå er han ikke like insisterende lenger.

EQE er rett og slett en fantastisk bil. Og i AMG-versjon er den like sportslig og morsom som den er komfortabel og praktisk. Dessuten er den 25 centimeter kortere enn EQS, og dermed mer letthåndterlig enn storebror for folk flest, sier salgssjefen.

 

«En sterk anbefaling!»

Anders Wangen er ikke alene om å la seg begeistre av den splitter nye Mercedes EQE. Dagbladet skriver for eksempel at EQE har rekkevidde som en bensinbil, mens elbil24.no mener at i «utgaven AMG 43 4Matic har vi et råskinn med firehjulsdrift (4MATIC) og ytelser man bare kan drømme om i den fossildrevne verdenen. En sterk anbefaling!»

TV2/Broom hevder at «EQE er en svært verdig arvtager til E-Klasse. Tro mot konseptet. Plass, komfort, utstyrsnivå, en dose status – ja, alt er der. Enda mer enn noen gang. Dette er en virkelig flott bil. Den svarer til alle våre forventninger og litt til. Akkurat slik det skal og bør være når Mercedes lanserer en ny, stor bil.»

 

Tre bokstaver som forplikter

AMG har i mange år vært synonymt med heftige motorer og sportslige kjøreegenskaper i særklasse. Selv om det ikke sitter noen diger V-åtter med doble turboer i nye Mercedes-AMG EQE 43 4MATIC, er navnet i seg selv en indikasjon på at du kan forvente noe helt spesielt.

-Dette er tre bokstaver som forplikter, mener Anders Wangen.

-Denne bilen har to elektriske motorer og fullt variabelt firehjulstrekksystem som optimalt fordeler kraften under alle kjøreforhold. Effekten er på 476 hestekrefter, og dreiemomentet er på opptil 858 Nm. Det gir EQE 43 4MATIC en akselerasjon fra 0 til 100 på bare 4,2 sekunder. Det burde holde for de fleste. Det samme gjelder batteriet. EQE 43 AMG er utstyrt med et batteri på 90 kWh. Det gir en rekkevidde på inntil 533 kilometer, målt etter WLTP-standarden. Skulle du ha behov for påfyll underveis kan EQE lades med opptil 170 kW på hurtigladestasjoner, som under optimale forhold vil gi deg inntil 250 ekstra kilometer på bare 15 minutter. Det vil også bli mulig å bestille en kraftig ombordlader med mulighet til å lade med opptil 22 kW med ladeboks, forteller salgssjef Wangen.

 

Høyt nivå av standardutstyr og ulike utstyrsversjoner

Ikke overraskende har EQE 43 4MATIC et svært høyt nivå av standardutstyr. Blant annet er DIGITAL LIGHT med 2,6 millioner mikrospeil, elektriske memoryseter foran, speilpakke, smartphonepakke, luftfjæring og 3,6 graders bakakselstyring standard.

– Samspillet mellom for- og bakakselstyring er designet for å oppnå smidig respons, selv med liten styreinnsats. Ved hastigheter under 60 km/t styrer bakhjulene i motsatt retning av forhjulene. Dette gjør EQE 43 4MATIC meget manøvrerbar og kvikk, selv i trange områder. Ved hastigheter over 60 km/t styrer bakhjulene i den samme retningen som forhjulene. Det gir økt stabilitet, spesielt ved raske filskift eller ved en plutselig unnamanøver, sier Anders Wangen, som også fremhever det unike luftfjæringssystemet AMG RIDE CONTROL+.

-Dette systemet tilsvarer i sine grunnleggende funksjoner fjæringen til EQS 53 og AMG GT 4-dørs Coupé. Retur- og kompresjonstrinnene styres uavhengig av hverandre, og denne teknologien gjør det derfor mulig å øke komforten, men også å gjøre kjøredynamikken enda mer sportslig.

Anders Wangen

Kontakt Mercedes-Benz-ansvarlig, Anders, på telefon 62 82 32 00 for mer informasjon og prøvekjøring!

Du kan lese mer om nye Mercedes-Benz EQE ved å klikke her.

Previous
Next
Previous
Next