Glede og fortvilelse for Lars Erik Fremming

Det har vært et hektisk, men godt år så langt å være sjef for Kongsvinger Bilsenter AS, men tilsvarende fortvilende å være KIL-supporter. Lars Erik Fremming er begge deler.

Lars Erik Fremming beskriver KIL-fortvilelsen som bunnløs.

– Nå er det er frustrerende å være glad i KIL. Etterpåklokskap er en enkel øvelse, så med fasit i hånd ser vi alle at det burde vært tatt grep tidligere, sier Kongsvinger Bilsenter-sjefen, som i sine yngre dager gikk under navnet turbo-Fremming på hjemmebanen Gjemselund. Nå håper jeg bare veien tilbake til nest øverste nivå blir så kort som mulig dersom sesongen ender med nedrykk.

 

Mye nærlys i år

Det er noen kilometer fra butikken på Rasta til kafeen i Øvrebyen, men er det langt nok til å få en travel bilsenterleder til å heve blikket over hverdagens trivialiteter?

– Det er faktisk et veldig godt spørsmål. Vi har jobbet mye med nærlys i år. Verden forandret seg voldsomt fra 12. til 13. mars, og vi måtte gjøre tøffe og raske beslutninger. Jeg er stolt over hva vi har fått til. Vi valgte å satse i stedet for å bremse, og vi har truffet bra med de beslutningene vi gjorde, ikke minst med å satse på bruktbilmarkedet. Resultatmessig ligger vi godt foran fjoråret, og det synes jeg er oppsiktsvekkende bra i disse koronatider. Og det kan ikke understrekes ofte nok. Det teamet vi har på Bilsenteret er helt fantastisk!

 

Bruktbilkampanje: Få med Kongsvingerkortet på kjøpet!

 

Flere bestselgere i butikken

Lars Erik Fremming har flere bestselgere i butikken for tiden. Han mener at Peugeot 2008 i elbilutgave kommer til å bli en volumselger «fordi det er så fantastisk mye bil i forhold til prisen», som han sier. Men det er en annen elbil som har overrasket mest i år.

– Jeg prøvekjørte Mercedes-Benz EQC i Tyskland lenge før den kom hit til Norge, og jeg skjønte med en gang at dette var noe helt spesielt. Det var som å kjøre elbil versjon 2.0. Men spørsmålet var hva markedet ville si om en elbil til nesten 700.000 kroner. Det var vanskelig å se for seg at det skulle bli en så stor suksess som det faktisk har blitt, medgir Fremming, som likevel er klar på at elbilsubsidiene må opprettholdes.

– Forsvinner subsidiene, så forsvinner salget. Jeg tror allikevel at vi kommer til å selge mindre av rene fossilbiler i fremtiden. Volummodellene blir biler med lademuligheter. 2021 vil blant annet gi oss Mercedes-Benz EQA, bestselgeren GLC som dieselhybrid og flaggskipet EQS. Vi ser med andre ord ingen grunn til å bremse, med så mye spennende på vei.

 

Det går som regel bra

Vi drikker kaffe på populære Kafe Bohem i Øvrebyen. Der er ikke Lars Erik Fremming ofte. En ting er at han ikke har til kafebesøk, men han skjønner heller ikke vitsen.

– Nei, jeg er ikke noen kafétype. Kanskje jeg er for rastløs, sier han og smiler.

– Jeg tror det er to år siden jeg var her sist. Da var det konsert her ute i parken. Musikkopplevelser setter jeg stor pris på, selv om både familie, jobb og idrett opptar mesteparten av tiden.

På bordet foran oss står en flaske med håndsprit. Koronaspøkelset er fortsatt tungt tilstedeværende. Lars Erik Fremming regner med at vi vil måtte slite med etterdønninger etter pandemien langt inn i neste år.

– Vi skal være veldig takknemlige for at vi bor i Norge, med all den støtten myndighetene har gitt næringslivet. Dessverre rammer koronaen veldig skjevt, men uten den statlige hjelpen ville dette sett betydelig verre ut.

– Setter vi på fjernlysene, for å bruke bilsjargongen, så lover det godt med tanke på fremtiden og vaksinegjennombrudd. Får håpe vi snart kan planlegge hverdag og ferie helt uten restriksjoner, men selvsagt med bil, avslutter Lars Erik Fremming.