«Evig eksplosjon» i bilmekanikerbransjen

At bilene har forandret seg siden vår første, lett rustne, og absolutt analoge 190E, visste vi. Men de kosmetiske endringene er ingenting i forhold til det man må være utdannet for å se. Mekanikerne Rustan Larsen, Øyvind Larsen Hamletsen og Martin Engebråten hos Kongsvinger Bilsenter omtaler utviklingen de siste årene som en «evig eksplosjon».

De er sindige og smilende de tre unge mennene vi møter ved sommerlunsjbordet utenfor verkstedet til Kongsvinger Bilsenter, og påfallende rene og pene. Ikke engang et tørkepapir eller tvistdott i lomma. Hvor ble det av smøringsfettet og oljeflekkene? Hvor er skiftenøklene og oljekannene?  Vi er jo på et bilverksted!

De smiler lett overbærende. Det er nok lenge siden, det.

– Nå har vi topp moderne utstyr og avansert spesialverktøy. Og PC. Det er mye data i moderne biler.

Elektrisk revolusjon

Selv yngstemann Martin Engebråten medgir at det har skjedd mye siden han begynte hos Kongsvinger Bilsenter for fem år siden. Det siste er at han har vært på kurs for å bli kvalifisert for elektriske biler.

– Det stilles strenge krav for å skru på elektriske biler. Det er snakk om hundrevis av volt, og det kan være direkte farlig hvis du ikke vet hva du driver med.

– Det samme gjelder hybrider. Mercedes-Benz har hatt hybrider lenge, og Peugeot sine hybrider kommer for fullt fra høsten 2019. Det blir også veldig spennende å se Mercedes’ sine dieselhybrider, som nettopp har kommet på markedet, sier Øyvind Larsen Hamletsen, som har 20 års fartstid som bilmekaniker.

– Nå har halvparten av oss gjennomført dette e-bilkurset, og det tar nok ikke lang tid før alle må bli sertifisert for elbiler.

Foto av skjerm på service
Teknologien tar mer og mer plass i moderne verksteder.

Miljøstyrt utvikling

– Det er miljø og utslippskrav som er den store pådriveren for utviklingen, mener Rustan Larsen.

Han kan se tilbake på 14 år i bilmekanikerbransjen, hvorav de siste åtte på verkstedet til Kongsvinger Bilsenter.

– Det kommer hele tiden nye sensorer, filtre følere og andre duppeditter. Alt sammen er miljøstyrt, og hensikten er selvsagt å få ned utslipp så mye som mulig. Alt dette er vel og bra, men det blir veldig mye nytt å sette seg inn i. Og det blir mye av det vi kaller sensorfeil, for alt dette er veldig følsomt, særlig her i det nordiske klimaet. Vi burde egentlig gått på kurs hele tiden for å få med oss alt det nye, sier Larsen, og smiler bredt.

– Men kursene er stort sett fulle hele tiden.

Bestill time på vårt verksted her! 

Datarevolusjon

Det er mange år siden datarevolusjonen kom til bilbransjen, og den gamle, gode kassettspilleren ble byttet ut med avanserte infotainmentsystemer.  I dag handler det om blåtann, navigasjon og telefoni. Til og med kunstig intelligens i de mest avanserte bilene.

– Det handler veldig mye om software. Hvis bilen for eksempel ikke får kontakt med eierens Iphone, er det vi som må forsøke å finne ut av det.

Også inne på verkstedet handler det mye om datamaskiner og programvare.

– Du kommer ingen vei i dag uten PC. Feilsøking og diagnostisering går av seg selv. Bilen forteller datamaskinen hva som er i veien. Nå er det dokumentasjon det handler om. Alt skal være helt korrekt etter boka, og dette kan være temmelig tidkrevende.