bildet viser Sverre Schjervheim og Mirzet Mahmuljin

Derfor er elbilservice viktig

Bilene ser nesten helt like ut, men det er likevel stor forskjell på dem. Ikke minst når det gjelder service. Det er vesentlig forskjeller, ifølge kundemottakerne Sverre Schjervheim og Mirzet Mahmuljin hos Kongsvinger Bilsenter AS.

 

-Det er vanskelig å sammenligne prisene direkte, fordi serviceintervallene er forskjellige for eksempel på en elektrisk Peugeot 2008 og en 2008 med fossil motor eller en Mercedes-Benz GLC i forhold til en elektrisk EQC. Men uansett er service svært viktig uavhengig om man kjører elektrisk eller fossil.

På de elektriske bilene ser vi vesentlig mer slitasje på dekk og bremser, mens man på biler med fossil motor har andre slitasjedeler som må kontrolleres og over tid skiftes, sier de to kundemottakerne.

Peugeot e208
Peugeot e208 har vært svært populær elbil i Kongsvingerregionen.

Elektrisk motor er enklere

Det er naturligvis fraværet av forbrenningsmotor som utgjør den store forskjellen. En elektrisk motor trenger verken olje, luftfilter eller drivstofftilførsel. Det er heller ingen registerreim eller andre kostbare deler som må byttes ut fra tid til annen. 

-På en elbil handler det først og fremst om at det elektriske anlegget er i orden. Vi sjekker om det er skader eller irrdannelser på ledningsnettet, og at høyspenningsbatteriet fungerer som det skal. Det er også enda mer elektronikk som skal oppdateres på en elbil enn på en fossil, og det sørger vi for når vi har bilen inne på service her hos oss, sier Schjervheim og Mahmuljin, og forteller at det er større fare for rust på bremsene på elbiler.

-Elektriske biler bremser automatisk når du slipper gassen, og dermed slipper du å bruke bremsepedalen. Derfor kontrollerer vi dette spesielt når bilen er inne til hovedservice.