De vanligste spørsmålene – og noen av svarene

Hvor lang tid tar det og hvor mye koster det? Dette er blant spørsmålene kundemottakerne Mirzet Mahmuljin og Sverre Schjervheim og garantiansvarlig Hans Terje Nesbråten hos Kongsvinger Bilsenter AS får nesten daglig.

 

– Hvor lang tid og hvor mye det vil koste er selvsagt umulig å si noe om på telefonen. Vi må nesten få sett på bilen og diagnostisert skaden før vi kan si noe om dette, smiler de tre.

– Andre ting er lettere å svare på. Ja, du kan fikse på bilen din selv, men da skal du jammen vite hva du gjør.

 

Dekkes reparasjonen av garantien?

Det kommer an på garantien. Garantien dekker det som forventes å holde i henhold til antall kjørte kilometer. Nybilgarantien dekker det meste av det som måtte inntreffe. Det vil si både mekaniske, elektriske og de fleste andre feil. Også ekstrautstyr som er montert av fabrikk eller importør er dekket av denne garantien. Men hvis skaden skyldes uvettig kjøring eller forhold som du som sjåfør selv kan påvirke, kan det føre til avkortning eller bortfall av garantiansvar. Det samme gjelder lakkgarantien, som dekker lakkskader som har oppstått på grunn av produksjonsfeil ved fabrikken, men ikke steinsprut eller andre skader som skyldes ytre påvirkning. Også gjennomrustningsgarantien har forbehold om at skaden må komme innenfra. Det vil si at rusten må skyldes dårlige materialer, dårlig rustbeskyttelse, generelt dårlig produksjonskvalitet eller en konkret produksjonsfeil fra fabrikken.

 

Dekkes reparasjonen av serviceavtalen?

Det kommer helt an på skaden, hvordan skaden oppsto og hva som omfattes av serviceavtalen du har inngått. En vanlig serviceavtale dekke normalt alle kostnader til bilens fastsatte serviceprogram. Dette er ment å gi trygghet og forutsigbarhet når det gjelder service i avtaleperioden. Skader og slitasje som skyldes unormal bruk eller trafikkskader blir ikke dekket i en vanlig serviceavtale.

 

Må jeg bruke merkeverksted for å beholde garantien?

Det er bare garantireparasjoner som må utføres på merkeverksted. Men EU-lovgivningen stiller krav til kompetanse, som det er nesten umulig for allround-verkstedene å oppfylle. Våre mekanikere gjennomgår regelmessige kurs for å holde seg oppdatert på de modellene vi forhandler. Derfor er det ingen tvil om at det lønner seg å bruke et merkeverksted. Hvis du likevel velger å benytte et frittstående verksted, er det viktig at du tar vare på all dokumentasjon på hva som er gjort og hvilke deler som er benyttet. Det vil du få bruk for hvis det skulle dukke opp en garantisak. Det er du som har bevisbyrden for at servicene er fulgt opp på forsvarlig vis.

 

Jeg får rimeligere tilbud hos et billig-verksted. Kan jeg ta servicen der?

Ja, men det er ingen grunn til at du skal gjøre det. Service og reparasjoner er ikke dyrere hos oss enn hos andre kvalitetsbevisste verksteder. Forskjellen er at vi er spesialister og har fabrikkens opplæring på alle våre modeller. I tillegg benytter vi selvfølgelig kun originaldeler som opprettholder bilens opprinnelige kvalitet og gir den et lengre liv og en økt annenhåndsverdi. Alle som er på jakt etter bruktbil verdsetter at kjøretøyet har fått service og eventuelle reparasjoner på et merkeverksted.

 

Kan jeg gjøre småreparasjoner på bilen min selv?

Jada, hvis du er kvalifisert og vet hva du gjør, er det ingenting i veien for at du kan fikse på bilen din selv. Men det stilles krav til bruk av originale deler, og at du kan dokumentere utbedringene du har gjort.

 

Må jeg reparere småbulker og lakkskader med en gang?

Det bør du avgjort gjøre. En lakkskade som ikke blir utbedret kan fort utvikle seg til å bli et omfattende rustangrep. Vi gjennomfører regelmessige lakk- og karosserikontroller for å avdekke slike skader så tidlig som mulig.

 

Bør jeg bruke merkeverksted når jeg må reparere frontruta?

Absolutt. Frontrutene på moderne biler er ofte fulle av sensorer og elektronikk, så det lønner seg avgjort å benytte et merkeverksted hvis du må skifte eller utbedre denne. Vi har mange eksempler på at vi må gjøre om reparasjoner som er gjort andre steder fordi elektronikken ikke fungerer.

 

Motorlampa på dashbordet lyser. Hva er feil, og hva gjør jeg?

Dette spørsmålet er en gjenganger, og umulig å svare på uten en diagnose. Moderne biler skal være 100 prosent i orden til enhver tid, og hvis det registreres en eller annen feil et eller annet sted, begynner motorlampa å lyse. Noen biler går også i nødmodus når dette skjer. Men du kan uansett kjøre bilen til nærmeste verksted og få sjekket og utbedret feilen.

 

Kommer det noen uforutsette kostnader når jeg setter inne bilen hos dere?

Nei, hos oss får du ingen overraskende regninger. Hvis vi oppdager en eller annen feil som ikke ble avdekket under diagnostiseringen, avtaler vi alltid med kunden før vi begynner med arbeidet.

 

Trenger jeg å bytte registerreima når jeg bare har kjørt noen få tusen kilometer?

Ja, registerreima må byttes enten når alderen eller kilometerstanden tilsier det. Dette varierer fra modell til modell, og du bør derfor sjekke hva som gjelder for ditt kjøretøy. Registerreima er laget av gummi, som er ferskvare. Derfor må den byttes når tiden er inne selv om bilen bare har gått noen få kilometer. Har du en Mercedes-Benz trenger du ikke tenke på dette, for der benyttes registerkjede av metall i stedet for reim av gummi.