Sverre Schjervheim hos Kongsvinger Bilsenter AS presenterer profesjonelt tilbud på frontruteskift med originaldeler og korrekt kalibrering.

-Bruk merkeverksted når du skal bytte eller reparere frontruta!

– Her sitter det kameraer, sensorer og en masse elektronikk som gjør at bilen din fungerer som den skal. Moderne frontruter er langt mer avanserte enn folk flest er klar over. Det er en av grunnene til at du bør komme til oss som kjenner bilmerket ditt hvis du skal reparere eller skifte frontruta.

 

Det sier kundemottaker og ettermarkedssjef Sverre Schjervheim hos Kongsvinger Bilsenter AS, som forteller at utstyr som lysautomatikk, nødbrems, filskiftevarsling, adaptiv cruise control og mye annet benytter kameraer og sensorer som er montert i frontruten.

– Etter et frontrutebytte er det nødvendig med en nøyaktig kalibrering av disse systemene. Vi har spesialutstyr og programvare fra våre bilprodusenter for å gjøre denne kalibreringsjobben på en korrekt og forsvarlig måte.

 

Kan ha betydning for garanti og annenhåndsverdi

Det er en god del år siden at en frontrute bare var en glassplate som beskytter mot vær og vind. I dag er det snakk om laminerte sikkerhetsglass, som består av to lag glass med en plastfilm imellom. Dette gjør frontruten til en del av bilens bærende konstruksjon og gjør bilen både sterkere og tryggere ved kollisjoner. Frontruten spiller dermed en viktig rolle i både komfort, sikkerhet og teknologiutvikling i dagens biler, ifølge Sverre Schjervheim.

– Vi benytter alltid originale deler her på verkstedet, også når vi skal skifte frontrute. Det betyr at den nye ruta vil være identisk med den bilen ble levert med fra fabrikken. Dette er selvsagt viktig for kvalitet, passform og holdbarhet. Men det handler ikke bare om selve ruta. Teknikerne våre har spesiell kursing på bilmerkene våre, og kjenner til spesielle hensyn ved frontrutebytte, for eksempel limtyper, spesifikke prosedyrer og riktig tørketid. Dette kan ha betydning både for garanti og annenhåndsverdi.

 

Ingen prisforskjell

Det er vanligvis steinsprutskader som fører til at frontruta må repareres eller byttes. Sverre Schjervheim forteller at vinter og vår er høysesong for slike skader.

– Hvis det er snakk om en liten skade som sitter på et sted der den ikke forstyrrer føreren, går det an å reparere skaden slik at frontruta ikke fortsetter å sprekke opp. Men er skaden et par centimeter eller større, må ruta byttes, sier Schjervheim, som forteller at de fleste har forsikringer som dekker frontrutebytte.

– Det kommer litt an på hvilken forsikringsavtale du har, men stort sett er det bare egenandelen du må betale. Det betyr at det ikke koster noe mer å få byttet frontruta her på et merkeverksted enn det gjør på en av de såkalt billige kjedene. Og, som sagt, her får du gjort jobben av folk som virkelig kjenner bilen din.