Det er ganske nøyaktig 20 år siden han fikk telefon fra en av Kongsvingers bilforhandlere med spørsmål om han kunne tenke seg å selge biler istedenfor sykler. Ja, svarte unggutten, og siden har han solgt biler. I dag er Stig Strømstad (42) salgssjef for bruktbiler hos Kongsvinger Bilsenter. Her gir han oss et tilbakeblikk på utviklingen gjennom disse 20 årene.
Selv om det var tøffe tak i den norske økonomien på slutten av 90-tallet og nedgangstider i bilsalget, var svaret på tilbudet om salgsjobb i bilbransjen: «Ja, det har jeg lyst til – den utfordringen tar jeg».
Fra lettsolgte sykler til utfordrende bilmarked
Det ble altså bare drøyt to år med sykkelsalg før han gikk over til bilbransjen og «doninger» som gikk raskere og var litt vanskeligere å selge. Men har stortrivdes fra første dag. I løpet av sine 20 år i bransjen har han vært innom to andre forhandlere i Kongsvinger før han ble hentet til Kongsvinger Bilsenter. Der har han nå vært i ca 4 år.
Alt som har med salg å gjøre er artig og det å selge biler var jo noe av det tøffeste en unggutt med utdanning innen salg kunne tenke seg. Overgangen fra å selge sykler til 800,- kroner og oppover, til biler i en helt annen prisklasse var stor, litt skremmende, men likevel kjempespennende.
Jeg sjekket nok salgsbeløpet ekstra godt på salgspapirene de første salgene, slik at 200.000,- ikke ble 2.000,- ler Stig.
Endringer
Hele bilbransjen og hvordan kjøp og salg foregår er veldig annerledes nå enn for 20 år siden, sier Stig. Netthandelen hadde bare så vidt begynt, men var ikke utbredt. Finn.no var på lufta, men det var sjelden vi brukte den kanalen. Selv hadde jeg ikke egen PC en gang, så det meste av research foregikk ved å ringe rundt samt lokal annonsering.
Fra lokal til nasjonal handling
Vi skal ikke lenger enn 20 år tilbake i tid før vi kan si at folk primært handlet bil lokalt. Den mest brukte annonsekanalen var lokalavisa og prisnivået på bruktbiler var det vanlig å sette lokalt. I glåmdalsdistriktet, med mye hesteeiere, bønder og landbruk, var f.eks. Pajero en meget populær bil som folk her var villig til å betale godt for, mer enn Oslo-folk.
Nå «surfer» alle på internett for å sjekke prisnivå sett i forhold til utstyrsnivå, tilbud og kampanjer. Likevel vil de fleste handle sin bil lokalt. Vi opplever at nær dialog og tilgjengelighet er enkel for folk. Men, understreker Stig – vi har flere kunder fra både Jessheim og Oslo for å nevne noen av de andre store «bilbyene». Nå er det priser og utstyrsnivå som er med på å sette bruktbilprisene.
Fra gamle til nye bruktbiler
Heldigvis har vi kommet dit at folk er blitt svært sikkerhetsbevisste, også når de kjøper bruktbil. I dag stiller bruktbilkjøper’ne helt andre krav til både sikkerhet, utstyr og komfort.
Da man kjøpte en bruktbil for 20 år siden var disse mye eldre enn dagens bruktbiler, sier Stig. Når man kjøper bruktbil i dag er det sjelden den er over 2-3 år. Fordi økonomien tillater det bytter folk bil oftere. Dermed blir bruktbilparken yngre og yngre. Teknologien i bilene blir bedre og bedre for hvert år og folk vil gjerne ha det nyeste og sikreste på markedet.
Det er virkelig gøy å kunne tilby bruktbiler som er toppspekket med sikkerhetsutstyr og fortsatt har nybilgaranti. I tillegg har vi jo også våre nåløyebiler – våre aller beste bruktbiler.
Snakker bil 24/7
Etter 20 år i bilmarkedet kjenner Stig markedsmekanismene til fingerspissene. – De aller fleste, uansett alder og kjønn, er opptatt av og interessert i bil som fremkomstmiddel. Derfor er det helt naturlig for meg å være «på» 7 dager i uka. Vi skaper tillit gjennom å snakke med folk både i og utenfor forretningen. Om jeg møter kunder når jeg selv fyller drivstoff på en søndag faller det meg naturlig å tipse om nyheter vi har i butikken.
Kongsvinger Bilsenter = Mercedes og Peugeut
Både Mercedes og Peugeot er meget populære og solide biler som jeg er glad for å være med på å promotere. Jeg har vært heldig som har fått være med på å bygge opp og forme Kongsvinger Bilsenter.
Å få jobbe i dette miljøet, hvor alle kollegene mine er kjempedyktige og supertrivelige, gjør at jeg gleder meg til å gå på jobb, hver eneste dag.
Lars Erik Fremming er en dyktig leder som ser han hele laget og verdsetter alles prestasjoner. Han har satt sammen et team som arbeider utrolig fint og effektivt sammen. Dessuten er Lars Erik en leder i særklasse på å være samlende og inkluderende, samtidig som han byr på seg selv.