bildet viser en bil

Når kun det beste er godt nok

Den 25. og 26. august var det tid for å oppfylle drømmer hos Kongsvinger Bilsenter AS. I hvert fall for en liten stund. Utstillingen besto av flere gromme AMG-modeller, og noen av de kunne prøves av ivrige bilentusiaster. For man må være bilinteressert og entusiast for å vite hva en AMG-modell er, men det skal vi komme tilbake til. I utstillingen sto det en C63 AMG og en GT-R AMG. Ingen av de var mulige å prøve, og det var kanskje like greit, for med 510 hk og 585 hk kunne det meste gå åt skogen, om ivrige, men ikke fullt så fornuftige førere får tak i nøkkelen til slike biler.

Disse to bilene oser av fart og krefter, men de tre andre AMG-bilene som var hos Kongsvinger Bilsenter disse dagene, var mer forsiktig stylet. Anonyme er feil og si, men ikke så mye annerledes enn godt utstyrte modeller fra Mercedes.

Men biler som C43, E43 og GLC43 Coupe er hissige nok. Fort som fy går de også. Vi tok en tur i C43, som kanskje sto fram som den heftigste av de man kunne prøvekjøre. Selgerne hos Kongsvinger Bilsenter AS ga villig vekk nøkler, så her var det bare tute å kjøre.

 

C43 stasjongsvogn

C43 i stasjonsvognutgave er like mye familiebil som hvilken som helst annen C-klasse fra Mercedes. Du får bare mer motor, sport og underholdning og det er ikke vanskelig å bli fortapt. Man kan, om man ønsker, slenge på en skiboks og henge campingvogna etter. Det ser ikke så dumt ut heller, selv om den er bygd for å kjøres hardt rundt skarpe svinger, uten vogn og skiboks. Den korte prøveturen vi fikk bød på hårnålsvinger, og fantastiske s-kombinasjoner som ble tatt i et imponerende tempo. C43 holdt seg på asfalten som en fullblods sportsbil, og motet sviktet lenge før grensene ble tøyd.

Etter å ha spent seg fast i en sportsstol av det seriøse kaliberet, var det bare å smile hele kjøreturen. Automatkassen veksler kjapt og sportslig når bilen er satt i sport+, og både styring, demping, girkasse og motor får en ekstra sportslig stil. Snerret før girkassen med 9 trinn legger i neste gir, må oppleves, akselerasjonen er imponerende, og bremsene biter for godt. De første gangene man tråkker inn bremsepeddalen, ser det litt klønete ut og man må gasse litt ekstra før svingen. Man lærer seg heldigvis fort, og etter noen tidlige bremsefeil, så kommer man bedre inn i det. Svingene tas med den største selvtillit, riktig på brems, tidlig på gass. Overraskende hvor lett kreftene kommer ned i asfalten. 4Matic-systemet jobber for at ikke hjulene skal miste grepet, og selv om man merker litt hjulslipp bak, blir det aldri dramatisk.

Jeg sitter bare og ler og ler. 30 minutter i ekstase. Lyden er utrolig. Dette ser tross alt ut som en familiebil, selv om entusiasten ser kreftene under panseret. Selvfølgelig kunne jeg tenkt meg å kjøre hele dagen, men flere sto i kø hos Kongsvinger Bilsenter. Bilen leveres like hel, men litt mer brukt. Tror likevel den tåler å bli kjørt hardt, og jeg skal oppsøke den igjen. Har du kjørt den en gang, er du nemlig solgt. C43 AMG er vanedannende.

Teknisk data:

Motor: 3,0 liters V6, BiTurbo
Effekt: 367 hk / 520 nm,
Akselerasjon: 0-100: 5,0 sek
Toppfart: 250 km/t
Forbruk: 0,79 l/mil
CO2-forbruk: 181 g/km