Mercedes er heitere enn noen sinne!

Avgiftsendringer og en bredere apell til den yngre generasjon. Det er stikkordene på hvorfor Mercedes er heitere enn noen sinne!

– Vi gjør det bra på alle målbare parametre. I nyere tid har aldri flere nordmenn hatt mer lyst på Mercedes enn nå.

Det sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Christoffer Nøkleby. For Mercedes er ikke lenger bare premium-utgaven som appellerer til den velstående og lojale kunden som har holdt seg til stjerna på panseret i alle sine kjøremyndige leveår. Nå viser målingene at stadig yngre ønsker seg sin del av den tyske bilgiganten.

 

Mercedes er heitere enn noen sinne!
Christoffer Nøkleby, kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge

– Det er flere årsaker til det. For det første så er designet blitt mye sprekere. Bilene framstår som kulere nå, og generasjonen fra 18 til 35 nå gir tommel opp for Mercedes. Før kunne du se 47-åringen som brydde seg mye om bil og utviklet sin kjærlighet til bilen. Nå ser vi det samme blant de yngre, sier Nøkleby.

Han refererer til undersøkelsen hvor flere gir «tommel opp» til Mercedes, altså at de har lyst på å kjøpe en Mercedes. Og du kan ikke kjøpe en bil uten å ha lyst på en. Men samtidig viser markedsandelen at drømmene også blir realisert hos de nyfrelste Mercedes-tilhengerne.

– Nå har vi en marekdsandel på 5,8 prosent, cirka. Så høyt har vi aldri vært før, sier Nøkleby, som forteller at dem så sent som i 2012 passerte markedsandel på fire prosent.

Samtidig kan Mercedes også takke de statlige avgiftsendringene som har bidratt til å senke prisene. Mercedes sine store motorer har tidligere vært rammet av ekstra avgifter basert på hestekrefter og vekt, som per i dag ikke lenger setter sine fotavtrykk på prisingen.

 

– Nordmenn er blant annet opptatt av firehjulsdrift. Mercedes har begynt å levere 4MATIC også kombinasjon med effektive 4-sylindrede motorer. Samtidig har vi et bredt spekter av Plug-In-hybrider som kombinerer kraftig skyv med lave utslipp, forklarer Christoffer Nøkleby.