Bilmannen Oddbjørn Roverudseter – del 1

 

Det hele begynte i 1974 i Södertälje i Sverige med Audi og Volkswagen, og bilmannen Oddbjørn Roverudseter har holdt det gående i snart 38 år med noen år i Block Watne som avveksling (1977-1982). Hvordan motiverer man seg til alle årene med bil, og hva er «driven»? Vi tok en prat med Oddbjørn for å finne ut hva som skal til for å lykkes i bilbransjen over så mange år.

 

De ansatte er viktigst

«Jeg liker å skape arbeidsplasser og elsker å jobbe sammen med mennesker», sier Oddbjørn, og det er lett å se at han mener det. Han har i hele sitt yrkesaktive liv stort sett hatt lederansvar, med alt hva det innebærer. Eierskap forplikter og ansettelser tas på alvor. Man skal lede, vise omsorg og bry seg. Lede betyr å gi ansvar til de som ønsker ansvar. Vise omsorg, er praten man tar i tunge tider. Bry seg, gjør han ved daglige samtaler med de ansatte. Slik har det alltid vært, og slik vil det også alltid være rundt Oddbjørn. Man har en raus bauta ved siden av seg, når man har Oddbjørn som leder.

80-tallets opp- og nedgangstid

Under en fantastisk økonomisk opptur i begynnelsen av 80-tallet kjøpte Oddbjørn Kongsvinger Auto i 1984. Bilsalget økte jevnt og trutt, til det nådde en landstopp på rundt 150 000 biler. Folk handlet biler som aldri før, og Oddbjørn hadde 32 ansatte i bilforretningen. Men så, i slutten av 80-tallet kom nedgangen brått og brutalt, og på bare et par år, var bilsalget godt ned til under 60 000 enheter. Krise, ikke bare i bilbransjen, men i hele varehandelen. Arbeidstakere måtte sies opp, og dette var en tøff periode for Oddbjørn.

«Jeg overlevde fordi jeg var så ung. Jeg sov dårlig om natta og håret grånet veldig fort. Da vi var ferdig med prosessen var vi 13 ansatte igjen på Kongsvinger Auto», sukker Oddbjørn og en slik situasjon vil han ikke oppleve igjen.

«Det var familieforsørgere med nye hus og høy gjeld, og selvfølgelig var ikke dette morsomt. Bare noen få år tidligere var det oppgang og bilbransjen ansatte folk i stor skala, og så skal vi plutselig ta fra de levebrødet».

Pensjonsplaner

De dårlige tidene gikk over, og mange arbeidsledige fikk tilbake jobbene sine. Bilbransjen hadde lært og var mer forsiktige, også når gode tider kom. Oddbjørn begynte å tenke på pensjonsalder mot tusenårsskifte, og da Olrud ville kjøpe forretningen hans, solgte han med det i tankene at nå skal jeg pensjonerer meg. Oddbjørn hadde da eid Kongsvinger Auto i 16 år. Nå var det eiendom og fritid det skulle investeres i.

Han ble ingen pensjonist, for reisen med bil var på langt nær over. Kongsvinger Bilco trengte en strukturert leder, og man mente Oddbjørn var den rette mannen. Etter en periode som Volvo- og Renaultselger, gikk ferden til Stenshagen Bil. Egil Stenshagen hadde kjøpt Vinger Bil, og Oddbjørn ble ansatt som daglig leder for bedriften. Etter noen år, kjøpte Bilia opp Stenshagen sine bilbutikker. De ønsket fortsatt å ha Oddbjørn som daglig leder, noe han også takket ja til.

«Bilia-tiden var nok kanskje den kjedeligste tiden i min bilkarriere. Vi var bare en avdeling under Oslo og hadde ingenting vi skulle sagt. Jeg var plassjef og hadde ansvaret for å inspirere og motivere mine selgere, men resten var det Oslo som styrte».

 

Redningsmannen

Om Oddbjørn hadde vært en vanlig mann, hadde han blitt pensjonist etter Bilia. Slik ble det ikke, for han var ikke på langt nær klar for det. Den 15. januar 2014 ble det åpnet konkurs i Glåmdal Bilsenter, den lokale Peugeot og Mercedes forhandleren.

«Jeg ringte Egil Stenshagen og fortalte om konkursen. Han spurte med en gang: «Skal vi bli bilforhandlere sammen, Oddbjørn?» Jeg tente på ideen, og Egil tok prosessen med Bertel O. Steen. Tanken var å være eiere, og gjøre et godt styrearbeid, men Bertel O. Steen satte som krav at jeg måtte være Daglig leder. Slik ble det, og jeg visste at jeg hadde de beste ansatte, som kunne fortsette i jobben. Mange ville være med videre, og vi har bygget et fint miljø». Lars Erik Fremming(34) har jobbet med Roverudseter tidligere, og er nå selskapets nye daglige leder. Han roser Oddbjørn, og understreker viktigheten av å ha en slik læremester å sparre og samarbeide med.

Oddbjørn har fokus på at alle må jobbe på lag. Selgere og mekanikere er like viktige, og alle må dra lasset sammen. Gjennom sin idrettsinteresse, både som aktiv og leder, har han også lært dette med å bygge gode team. Det å holde seg i god fysisk form, gjør også sitt til at han klarer alle de utfordringer som kreves, og gjøre arbeidsplassen der han er til et godt sted for læring og mestring.

 

Les del 2 av intervjuet her.